Szwedzkie koła pomiarowe

Interfleet Technology, międzynarodowa firma konsultingowa z centrum testowym w Sztokholmie, jest ekspertem w testowaniu pojazdów szynowych - w tym ustawowych testach bezpieczeństwa w momencie uruchomienia, a także w rozwiązywaniu problemów z działającymi pojazdami. Ich zadaniem jest weryfikacja zachowania podczas jazdy - pomiar wszystkich parametrów wpływających na bezpieczeństwo, eksploatację, a docelowo na ekonomikę tych wielomilionowych pojazdów. Wyzwaniem dla nich jest pozyskiwanie i analizowanie dużych ilości danych pomiarowych tak wydajnie i jak najdokładniej, jak to możliwe, co skutkuje dokładną analizą wszystkich wielkości mechanicznych wpływających na pociąg.

Realizacja:

Kolapomiarowe4
Kolapomiarowe6
Kolapomiarowe5
Kolapomiarowe2
Kolapomiarowe3
Kolapomiarowe1

 

Przykłady wykorzystanych produktów:


1-CATMAN-AP

QuantumX

MGCPlus

 

Szwedzkie koła pomiarowe - bezpieczniejsze pociągi na całym świecie.

Interfleet wykorzystuje systemy akwizycji danych HBM do przeprowadzania pomiarów kolejowych w skalowalny i elastyczny sposób.

Oznacza to, że gromadzenie danych ma kluczowe znaczenie dla podróżującego zespołu ekspertów Interfleet. Jeśli właśnie spędziłeś trzy tygodnie testując linie kolejowe Szwecji, Indii lub Chin, ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest powrót do testów, ponieważ coś zostało pominięte - na przykład jak zachowuje się pociąg na określonym nachyleniu na łuku przy określonym prędkość w określonych warunkach pogodowych na Syberii. Firma Interfleet produkuje własne koło pomiarowe z czujnikami, ale polega również na systemach i oprogramowaniu do zbierania danych HBM, które może obsługiwać duże ilości danych i umożliwia szybką i łatwą zmianę konfiguracji w terenie.

Pionierzy w dziedzinie pomiaru kół

W latach pięćdziesiątych Interfleet była częścią działu inżynieryjnego SJ (Szwedzkie Koleje Państwowe), a już wtedy była pionierem technologii pomiarowej w kolejnictwie. Szwedzki zespół testowy jako pierwszy na świecie zastosował koło pomiarowe (IWT) w pojazdach szynowych i zbudował na nim pozycję światowych liderów.

Obecnie w użyciu są koła pomiarowe nowej generacji, zdolne do obsługi częstotliwości do 3 kHz (IWT4). Koła pomiarowe są wyposażone w czujniki oparte na najnowszej technologii - czynniki testujące, takie jak prędkość i przyspieszenie, moc, przemieszczenie i odkształcenie, parametry, takie jak siła i stabilność trakcji, lub diagnozujące problemy, takie jak naprężenia ramy wózka, rowki w torze lub naprężenia zginające w osiach. Koła pomiarowe na rynek światowy są produkowane w laboratorium Interfleet w Solna, niedaleko Sztokholmu.

Do 170 punktów pomiarowych

Badania zlecają producenci i właściciele pojazdów, w tym Siemens, Alstom, Bombardier, LKAB, Vale i Indian Railways, a inżynierowie Interfleet odpowiadają na nie za pomocą globalnego rozwiązania obejmującego cały łańcuch pomiarowy. W pociągu zainstalowany jest sprzęt do akwizycji danych wraz z niestandardowymi kołami pomiarowymi.

System akwizycji danych to QuantumX lub MGCplus firmy HBM, z węzłami akwizycji w każdym wagonie. System wspiera monitorowanie i klasyfikację danych pokładowych w czasie rzeczywistym. Zadanie badawcze na dużą skalę może obejmować nawet 160-170 punktów pomiarowych, z czujnikami rozmieszczonymi wokół pojazdu i kilkoma parami kół pomiarowych w składzie trakcyjnym. Komunikują się z systemem za pomocą światłowodu, który jest przepuszczany przez wagony. W przypadku dużych zleceń sprzęt pomiarowy może zajmować kilka palet, podczas gdy wszystkie mogą zmieścić się w jednym przypadku w małym zadaniu.

Pełnowymiarową homologację typu można ukończyć w ciągu dwóch do trzech tygodni podróżowania po sieci kolejowej. „Aby uzyskać wszystkie kombinacje danych, których potrzebujemy do dokładnej analizy, codziennie zbieranych jest kilka gigabajtów danych” - wyjaśnia Jan Wännman, ekspert ds. Geodezji w Interfleet w Szwecji.

„Klasyfikując dane zaraz po ich zebraniu, możemy być pewni, że otrzymujemy wszystko, czego potrzebujemy. Pracujemy nad pociągiem, w stałym kontakcie z maszynistą, prosząc o różne prędkości lub o zwiększenie lub zmniejszenie obciążenia, upewniając się, że spełnimy wszystkie niezbędne warunki, po zakończeniu pobieramy dane z plików binarnych w programie do akwizycji danych HBM catman i analizujemy je za pomocą zaawansowanego programu matematycznego Matlab na podstawie predefiniowanych kryteriów - operacja ta może zająć nawet tydzień.

Zaufanie do systemu

Po tygodniach spędzonych na torach zespół Interfleet przygotowuje wszystkie zadania badawcze w centrum testowym Solna. Utworzenie nowego przydziału ankiety wymaga starannego planowania.

„Kiedy jesteśmy w terenie, jest tak wiele parametrów, które mogą się nie udać lub których nie możemy kontrolować. Może to być wiatr i pogoda, liście na torze lub inny problem podczas krótkiego okna, które mamy do wypełnienia ankiety. Mamy więcej niż wystarczającą niepewność, z którą musimy sobie poradzić. Dlatego naprawdę musimy mieć pewność, że ten system akwizycji danych będzie działał - a QuantumX i MGCplus firmy HBM pokazały, że są niezawodne. Ułatwiają również to aby w razie potrzeby zmienić konfigurację pomiarów, włączając i wyłączając kanały, bez konieczności przeprogramowywania całej konfiguracji. Ta skalowalność i elastyczność są nieocenione w terenie ”- mówi Jan Wännman.