Szwedzkie koła pomiarowe
Realizacja:
Przykłady wykorzystanych produktów:
1-CATMAN-AP
QuantumX
MGCPlus
Szwedzkie koła pomiarowe - bezpieczniejsze pociągi na całym
świecie.
Interfleet wykorzystuje systemy akwizycji danych HBM do przeprowadzania pomiarów kolejowych w skalowalny i elastyczny sposób.
Oznacza to, że gromadzenie danych ma kluczowe znaczenie dla
podróżującego zespołu ekspertów Interfleet. Jeśli właśnie spędziłeś trzy
tygodnie testując linie kolejowe Szwecji, Indii lub Chin, ostatnią rzeczą,
jakiej chcesz, jest powrót do testów, ponieważ coś zostało pominięte - na
przykład jak zachowuje się pociąg na określonym nachyleniu na łuku przy
określonym prędkość w określonych warunkach pogodowych na Syberii. Firma
Interfleet produkuje własne koło pomiarowe z czujnikami, ale polega również na
systemach i oprogramowaniu do zbierania danych HBM, które może obsługiwać duże
ilości danych i umożliwia szybką i łatwą zmianę konfiguracji w terenie.
Pionierzy w dziedzinie pomiaru kół
W latach pięćdziesiątych Interfleet była częścią działu
inżynieryjnego SJ (Szwedzkie Koleje Państwowe), a już wtedy była pionierem
technologii pomiarowej w kolejnictwie. Szwedzki zespół testowy jako pierwszy na
świecie zastosował koło pomiarowe (IWT) w pojazdach szynowych i zbudował na nim
pozycję światowych liderów.
Obecnie w użyciu są koła pomiarowe nowej generacji, zdolne
do obsługi częstotliwości do 3 kHz (IWT4). Koła pomiarowe są wyposażone w
czujniki oparte na najnowszej technologii - czynniki testujące, takie jak
prędkość i przyspieszenie, moc, przemieszczenie i odkształcenie, parametry,
takie jak siła i stabilność trakcji, lub diagnozujące problemy, takie jak
naprężenia ramy wózka, rowki w torze lub naprężenia zginające w osiach. Koła
pomiarowe na rynek światowy są produkowane w laboratorium Interfleet w Solna,
niedaleko Sztokholmu.
Do 170 punktów pomiarowych
Badania zlecają producenci i właściciele pojazdów, w tym
Siemens, Alstom, Bombardier, LKAB, Vale i Indian Railways, a inżynierowie
Interfleet odpowiadają na nie za pomocą globalnego rozwiązania obejmującego
cały łańcuch pomiarowy. W pociągu zainstalowany jest sprzęt do akwizycji danych
wraz z niestandardowymi kołami pomiarowymi.
System akwizycji danych to QuantumX lub MGCplus firmy HBM, z węzłami akwizycji w każdym wagonie. System wspiera monitorowanie i klasyfikację danych pokładowych w czasie rzeczywistym. Zadanie badawcze na dużą skalę może obejmować nawet 160-170 punktów pomiarowych, z czujnikami rozmieszczonymi wokół pojazdu i kilkoma parami kół pomiarowych w składzie trakcyjnym. Komunikują się z systemem za pomocą światłowodu, który jest przepuszczany przez wagony. W przypadku dużych zleceń sprzęt pomiarowy może zajmować kilka palet, podczas gdy wszystkie mogą zmieścić się w jednym przypadku w małym zadaniu.
Pełnowymiarową homologację typu można ukończyć w ciągu dwóch do trzech tygodni podróżowania po sieci kolejowej. „Aby uzyskać wszystkie kombinacje danych, których potrzebujemy do dokładnej analizy, codziennie zbieranych jest kilka gigabajtów danych” - wyjaśnia Jan Wännman, ekspert ds. Geodezji w Interfleet w Szwecji.
„Klasyfikując dane zaraz po ich zebraniu, możemy być pewni,
że otrzymujemy wszystko, czego potrzebujemy. Pracujemy nad pociągiem, w stałym
kontakcie z maszynistą, prosząc o różne prędkości lub o zwiększenie lub
zmniejszenie obciążenia, upewniając się, że spełnimy wszystkie niezbędne
warunki, po zakończeniu pobieramy dane z plików binarnych w programie do
akwizycji danych HBM catman i analizujemy je za pomocą zaawansowanego programu
matematycznego Matlab na podstawie predefiniowanych kryteriów - operacja ta
może zająć nawet tydzień.
Zaufanie do systemu
Po tygodniach spędzonych na torach zespół Interfleet
przygotowuje wszystkie zadania badawcze w centrum testowym Solna. Utworzenie
nowego przydziału ankiety wymaga starannego planowania.
„Kiedy jesteśmy w terenie, jest tak wiele parametrów, które
mogą się nie udać lub których nie możemy kontrolować. Może to być wiatr i
pogoda, liście na torze lub inny problem podczas krótkiego okna, które mamy do
wypełnienia ankiety. Mamy więcej niż wystarczającą niepewność, z którą musimy
sobie poradzić. Dlatego naprawdę musimy mieć pewność, że ten system akwizycji
danych będzie działał - a QuantumX i MGCplus firmy HBM pokazały, że są
niezawodne. Ułatwiają również to aby w razie potrzeby zmienić konfigurację
pomiarów, włączając i wyłączając kanały, bez konieczności przeprogramowywania
całej konfiguracji. Ta skalowalność i elastyczność są nieocenione w terenie ”-
mówi Jan Wännman.